Sütés-főzés, ahogy te is szeretnéd

HENI SÜT NEKED

Mert a tökfőzelék is lehet izgalmas

2017. június 25. - Heni süt neked

Azonnal felejtsük el az emlékeinkben és ízlelőbimbóinkban rögzült menza tökfőzeléket. Azt amiben megállt a kanál a sok rántástól, azt ami szétfőtt trutymó volt, semmi ízzel.

Felejtsük el, mert mint  minden zöldségből, a tökből is lehet izgalmas ízeket és egy nagyon jó ízű főzeléket készíteni. Csak egy kis fantázia szükségeltetik hozzá. Ebben a receptben például kókusztejjel, curryvel készük a frissen gyalult tök. 

Jut eszembe, gyalu! Anyukámtól örököltem egy uborka és tök gyalut, amit ő is az anyukájától, a nagymamám, pedig az ő anyukájától, az én dédimtől kapta a stafírung részeként. Szóval egy több, mint 100 éves darabról van szó, amit imádok és nyáron rendszeresen használok. Jó érzés belegondolni, hogy ez a három generáció miket főzött, milyen konyhában, milyen környezetben használta ezt a gyalut. Megélt 2 világháborút, sok mindent látott már. Most legutoljára ezt a szép zsenge tököt. 

tokfozelek1.jpg

De a lényeg, hogy tényleg nem nagy kunszt lereszelni a tököt. Az elkészítése pedig még gyorsabb ennél :)

tokfozelek3.jpg

Hozzávalók:

  • 1 kg friss tök legyalulva
  • 1 doboz kókusztej
  • 1 ek vaj - vagy margarin
  • 1 ek curry por
  • só, bors
  • 1 tk vöröshagyma por
  • 1liter víz vagy zöldség alaplé
  • 1 ek étkezési keményítő

tokfozelek4.jpg

Elkészítése:

A legyalult tököt sózzuk le. Egy edényben olvasszuk fel a vajat, majd adjuk hozzá a kinyomkodott tököt. Fűszerezzük sóval borssal, adjuk hozzá a curry és a hagyma port. keverjük jól össze. Öntsük fel a kókusztejjel és a vízzel. Forraljuk jól össze, majd adjuk hozzá a vízzel elkevert keményítőt. Egyszer még forraljuk fel és már el is készült. Nem szabad szétfőzni a tököt, úgy jó, ha még van mint harapni rajta, kissé még ress!

Higgyétek el ez egy teljesen más, teljesen új, ízében egyszerűen mennyei főzelék ez a verzió. Tükörtojással, fasírttal, bármilyen feltéttel, de persze anélkül is kitűnő :)

Érdemes kipróbálni! Jó étvágyat hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://henisutneked.blog.hu/api/trackback/id/tr4412616757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attilajukkaja 2017.06.26. 13:32:07

Én a klasszikus tökfőzeléket is elég izgalmasnak találom, de ez most tényleg megmozgatta a fantáziámat!
Viszont a tököt továbbra is gyalulva veszem a piacon. Ott gyalulják a szemem láttára. :o)

dr. mesterséges színezék 2017.06.26. 13:32:48

Mi a baj a menzás tökfőzelékkel? Az is jó, meg Édesanyámé is, meg a nejemé és az anyósomé is. Ja, még az enyém is. És persze a cukkiniből - amikor a rokonság osztogatja a kerben termett mindenfélét - készült is.
Alap hülyeség, hogy "jáj az üzemi... bezzeg az anyukámé". Ja, van olyan, hogy szar, persze, de nem attól lesz szar, hogy MÁS.

Attilajukkaja 2017.06.26. 14:05:53

@dr. mesterséges színezék:
Nekem a cukkiniből még soha nem sikerült igazán jó főzeléket készítenem, ahogy a patisszonból sem. Te hogy csinálod?
Amúgy, ha megkóstoltad volna a mi menzánkon készült tökfőzeléket, amelyikbe annyi cukrot tettek, hogy még három kanál ecet sem tudta semlegesíteni, akkor nem mondanád, hogy "Alap hülyeség, hogy "jáj az üzemi... ". :o)))) A rántás mennyiségéről nem is szólva!
És én nem olvastam ki a posztból azt, hogy a te vagy az anyukád tökfőzelékét akarná becsmérelni. De a menzakaja nem mindenkinek jelenti a csúcsot. Örülök, hogy neked nem volt vele rossz tapasztalatod!

László8 Horváth 2017.06.26. 14:07:02

Csókolom ! Kapor nem is kell hozzá ? Nahát !

Heni süt neked · https://www.facebook.com/henisutneked/ 2017.06.26. 14:09:29

@László8 Horváth: ehhez a recepthez nem. de amikor tejjel, kis ecettel vagy tejföllel, kevés cukorral készítem, ki nem hagynám a jó sok, frissen vágott kaprot!! :)

Attilajukkaja 2017.06.26. 14:46:32

@Heni süt neked:
Legalább te ne tennél bele cukrot!
Felesleges, mert nem igaz, hogy bármit is javítana az izén, viszont hozzászoktatja már a gyerekeket az iskolában, hogy csak az a finom, ami édes.
Nagyon rossz emlékeim vannak a cukrozott zöldborsó főzelékről is, de főleg a sóskáról. Pedig nagyanyám sóskáját imádtam. Biztosan ő is tett bele egy csipetnyi cukrot, de azt nem lehetett észrevenni. A tök még ennyit sem igényel.

Heni süt neked · https://www.facebook.com/henisutneked/ 2017.06.26. 14:47:45

@Attilajukkaja: nem kanálnyi mennyiséget, csak egy csipetet, de mi így szoktuk meg. nagymamám mindig így készítette és így én is...

Attilajukkaja 2017.06.26. 15:11:56

@Heni süt neked:
Értem. Én nagyon elenne vagyok ennek az örökös cukrozásnak.
De elismerem, hogy van, ahol jót tesz az ételnek, mint pl. a sóska vagy a paradicsomleves. A töknél viszont felesleges. De csak azért, mert az én nagymamám SOHA nem tett bele. :o)

Attilajukkaja 2017.06.26. 15:16:33

@Heni süt neked:
Amúgy mondtam már, hogy szoktalak hallgatni a Gálvölgyinél?

Attilajukkaja 2017.06.26. 17:13:07

@Heni süt neked:
Ne nekem köszönje! :o)
Tudom, hogy nem illik üzengetni, de mondd meg a Gálvölgyi Jánosnak, hogy nagyon örülök minden vendégének. Neked meg főleg, mert mintha egy ismerőst üdvözöltem volna a rádióban. :o)))
Elsőre azt hittem, csak egy egyszeri alkalom lesz, aztán újra meghallottam a hangodat. Klassz!

Attilajukkaja 2017.06.30. 13:23:22

@László8 Horváth:
"Kapor nem is kell hozzá ? Nahát !"
Én inkább zöld koriandert vágnék a tetejére. Az jobban illik a thai vagy a távol-keleti ízvilághoz.

farkasmari72 2017.10.24. 11:36:35

Nagyon örülök ennek a variációnak, cukkinivel kipróbálom.
süti beállítások módosítása